چگونگی سپری کردن اوقات فراغت دانش آموزان با فرا رسیدن تعطیلات تابستان به موضوعی مهم برای خانواده‌ها تبدیل شده است. تعطیلاتی که غنی سازی و مدیریت آن به وسیله والدین و متولیان امر تا میزان زیادی می‌تواند در بروز خلاقیت و استعدادهای آینده سازان این مرزو بوم تأثیرگذار باشد و کودکان را قادر خواهد ساخت تا حتی علایق شغلی خود را پیدا کنند و با بهره برداری از امکان آزمون و خطا و تجربه‌اندوزی در این فرصت، آینده خود را رقم بزنند.

برخی از دانش آموزان با این تصور که تعطیلات تابستان، زمانی برای استراحت و تفریح است، این مجال را به بطالت می‌گذرانند در حالی که به باور کارشناسان، خانواده‌ها می‌توانند با هدایت و راهنمایی فرزندان خویش، این اوقات را به زمانی برای آموزش‌های سرگرم کننده بدل سازند تا نقطه عطفی در زندگی آنان باشد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور واکاوی بیشتر موضوع تفریح و اوقات فراغت دانش آموزان با «مصطفی فروتن» روانشناس و مدرس علوم رفتاری به گفت وگو پرداخت.

اهمیت اوقات فراغت در زندگی فردی

برای ورود به بحث اوقات فراغت و بررسی اهمیت و تأثیر آن در زندگی انسان می‌بایست بر این نکته تاکید کرد که اوقات فراغت و داشتن فضای امن و آرام در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تمام اندیشمندان، فلاسفه و بزرگان دینی به این مهم توجه دارند. در صحیفه سجادیه دعای زیبایی با این مفهوم وجود دارد که «خداوندا اگر ما را فراغت و آسایشی مقدر فرموده‌ای چنان کن که به هنگام آسایش در امان بمانیم و نه گناهی ما را گرفتار سازد و نه ملالتی به ما برسد.»

یکی از مسائل مهمی که در زندگی انسان امروزی به ویژه نوجوانان و جوانان وجود دارد، توجه به بحث اوقات فراغت است چراکه اگر زمینه فعالیت متناسب با هنجارهای اجتماعی برای این قشر در نظر گرفته نشود، ناهنجاری‌های فراوانی را برای آنها به دنبال خواهد داشت، بنابراین متخصصان علوم تربیتی و جامعه شناسان همواره بر این مهم تاکید کرده‌اند تا افراد بتوانند به نوعی از این مقوله استفاده بهینه کنند زیرا در غیر این صورت پیامدهای جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌شود با توجه به این موضوع که دانش آموزان بیشتر تحت تأثیر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، پس توجه به پدیده اوقات فراغت از اهمیت زیادی برخوردار است.

استفاده بهینه از اوقات فراغت

پُر کردن اوقات فراغت می‌بایست بهینه باشد و این مقوله از مهمترین مسائل زندگی انسان محسوب می‌شود و اهمیت آن در خصوص آینده سازان که سرمایه ارزشمند اجتماعی کشور به شمار می‌روند، جایگاه ویژه ای دارد. برپایه نتایج تحقیقات مختلفی که در داخل و خارج از کشور انجام شده یکی از علل اصلی انحرافات قشر نوجوان و جوان فقدان کلمه بهینه در پُر کردن اوقات فراغت است و به دلیل آنکه امکان دارد، تنش‌ها، فشارهای ذهنی و روانی اوقات فراغت افراد را تحت تأثیر قرار دهد، بهترین شرایط برای اصلاح عادت‌های ناپسند و رفتارهای نامطلوب افراد می‌توانند در ماجرای اوقات فراغت اتفاق بیافتد.