ارائه گزارشی از نتایج گروه پژوهشی «رابطه ی سوادمالی و فسادمالی»

پژوهشگران: محمدمهدی سمیعی، امیرحسین فصولی، محمدرضا رحمانی و محمدامین بحری

این پژوهش گروهی براساس رویکرد و برنامه درسی پژوهش گروهی کارگاه اندیشه سرویاسین ® با موضوع «رابطه ی سوادمالی و فسادمالی از منظر جان و جهان» به وسیله آقایان محمدمهدی سمیعی به عنوان مجری طرح، امیرحسین فصولی، محمدرضا رحمانی و محمدامین بحری به عنوان همکار انجام شده است. پژوهشگران مشاور این گروه سرکار خانم کیمیا ایمانی زاده و جناب آقای محمدامین سلیمانی بوده اند. این پژوهش علاوه بر آنکه در مراسم هفتمین دوره همایش جوانه های اندیشه سرویاسین در مقابل هیئت داوران و میهمانان ارائه شده است، در پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا) و کنسرسیوم ملی محتوا نیز نمایه گردیده است. این پژوهش با کد شناسایی سی او آی SARVE01_002 و به نشانی زیر نمایه شده است:

https://www.civilica.com/Paper-SARVE01-SARVE01_005=رابطه-ی-سوادمالی-و-فسادمالی-از-منظر-جان-و-جهان.html

در اینجا علاوه بر چکیده این مقاله، تصاویری از فعالیت این پژوهشگران نوچوان در طول اجرای کار پژوهشی و ارائه گروهی در مراسم هفتمین دوره همایش جوانه های اندیشه سرویاسین با موضوع «جان و جهان، سوادمالی»® وجود دارد.

چکیده:

هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه تعریفی جدید از سوادمالی نسبت به جان و جهان و تبیین رابطه آن با فسادمالی می باشد. این پژوهش همچنین پس از تعریف سوادمالی از منظر جان و جهان، بر اساس عوامل و مولفه هایی که آن را شرح می دهند به ارائه راهکارهایی کلی درباره جلوگیری از مفاسدمالی می پردازد. با توجه به تاثیرات مفاسدمالی بر اجتماع و اقتصاد لازم است راه حلی برای کاهش و حذف مفاسدمالی از جوامع یافت. در واقع منظور آن است که با فهم سوادمالی از منظر جان و جهان – که این پژوهش آن را سواد مالی اجتماع گرا معرفی می کند – و رابطه آن با فسادمالی می توان در مسیر جلو گیری از مفاسدمالی تلاش کرد. ضعف در میزان سوادمالی جامعه منجر به سودجویی و ارتکاب جرم هایی اعم از اختلاس، احتکار، کلاهبرداری، رشوه، ربا و عواملی این چنینی می شود. این پژوهش بر آن باور است که سوادمالی فردگرا ماده خام فعالیت های اقتصادی است و اگر با سوادمالی اجتماع گرا همراه شود منجر به فسادمالی نشده و توسعه اقتصادی را به ارمغان می آورد اما در صورتی که همراه نشود با توجه به اهداف فرد می تواند باعث فسادمالی در سطوح خرد یا کلان گردد. از استدلال ها و برهان های تحقیق حاضر می توان در تبیین اجتماعی سوادمالی در ارتباط با فسادمالی استفاده کرد. همچنین این پژوهش می تواند به عنوان پایه و اساس برنامه ریزی ها و سیاست گذاری عمومی مدنظر قرار گیرد.