گروه فرهنگی، هنری و پژوهشی سرو یاسین

گروه فرهنگی، هنری و پژوهشی سرو یاسین در سال 1380 با همراهی و همیاری علاقمندان به فرهنگ و هنر در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. از آن زمان همراه با علاقمندان رشد فرهنگی و هنری هربار تجربه‌ای نو داشته‌ایم. درسال 1385 اولین نمایشگاه جمعی نقاشی را برپا کردیم در همان سال گروه هنرمندان سرویاسین تشکیل شد. رویکرد اصلی این گروه «هنر برای خودشناسی» بود که پس از آن هرسال یک نمایشگاه جمعی از آثار اعضاء برپا شده است.

معرفی اجمالی

گروه فرهنگی، هنری و پژوهشی سرو یاسین در سال 1380 با همراهی و همیاری علاقمندان به فرهنگ و هنر در تهران فعالیت خود را آغاز کرد. اولین جریان فعالیت در موسسه ای به نام سرو -که در سال 1379 تاسیس شد- و با همت مسعود زعفری و فاطمه خرمی که لزوما کارکرد هنر نقاشی داشت آغاز شد. پس از گفت وگو و ارائه چشم انداری وسیع تر از آموزش تکنیک نقاشی در دی ماه سال 1380 با مدیر مسئولی احمدرضا آذر سرویاسین تاسیس گردید. از آن زمان همراه با علاقمندان، رشد فرهنگی و هنری هربار تجربه‌ای نو داشته‌ است. درسال 1385 اولین نمایشگاه جمعی نقاشی را برپا کردیم که در همان سال گروه هنرمندان سرویاسین تشکیل شد. رویکرد اصلی این گروه «هنر برای خودشناسی» بود که پس از آن هرسال یک نمایشگاه جمعی از آثار اعضاء برپا شده است.

پس از یک مطالعه چندین ساله درباره آموزه توسعه خلاق که توسط احمدرضا آذر مدیر این گروه ارائه شده بود با حدود ۱۲ فراگیر آغاز شد. نتایج رصد شده از کارهای این فراگیران ۶ ساله با درج گزارشات مکتوب و تهیه عکس و فیلم در همان سال چنان نتایجی داشت که متقاضیان این نگاه و آموزه افزون تر شدند. در این آموزه آموزش نقاشی و هنر امکانی برای رشد واقع گرایی و درک پدیده های ذهنی شد. نقاشی بهانه رشد «کیفیت دیداری» و موسیقی و توسعه ی بهترشنیدن بهانه ای برای «کیفیت شنیداری» گردید. میزهای گفت و گوی کودکان با جدیت در آنها دنبال شد. خود کودکان معلمین اصلی این آموزه بودند. آنها راه را برای رشد و ارتقاء «کیفیت ذهنی» آغاز کردند. این میزهای گفت وگو چنان موثر بودند که گویی حلال بسیاری از مشکلات هستند. از همان زمان همکاری بعضی از روانشناسان، جامعه شناسان و افراد آگاه به فلسفه ما را به مسیر جدیدتری رهنمون کرد. در سال 1387 انتشارات سرویاسین به حول و قوه الهی آغاز به کار کرد و تجربیات رصدشده درسرویاسین مورد انتشار قرار گرفتند. علیرغم همه ی مشکلات وسختی ها، انتشارات در بین علاقمندان توسعه خلاقیت و توسعه اندیشه کودکان جا باز کرد. هنرجویان احمد رضا آذر اولین تصویر سازی کتاب ها را انجام داده اند. از شاگردان وی، آنهایی که در بستر اندیشه و خلاقیت کار کرده بودند با نظر و تشویق کارشناسان، آثار برخی از ایشان به چاپ رسید. کارگاه های اندیشه کودکان و نوجوانان رونق شان را از یکسال قبل از تاسیس انتشارات جشن گرفته بودند. حاصل زحمات آن کودکان که حالا به نوجوانانی تبدیل شده اند، چند همایش و مقالاتی از آنچه یاد گرفته یا تحلیل کرده بودند به شمار می رود. بعضی از نشریات از جمله رشد کودک و نوجوان یا برنامه اردیبهشت شکه چهارم سیما از تلاش های صورت گرفته گزارشاتی داشتند.

تعاونی فرهنگی و هنری سرویاسین نیز بدر راستای استحکام بخشیدن به علاقمندان سرویاسین تاسیس شد. چون در بدو امر نگاه اقتصادی در آن فربه تر از نگاه فرهنگی و هنری واقع شد، فعالیت آن  با شکست روبرو گردید. با کمک حدود ۱۵ تن از اعضاء گرفتاری های مالی باعث نشد چراغ سرویاسین به سمت خاموشی برود. اعضاء باقیمانده تعاونی خود را آماده کرده اند تا به حول و قوه ی الهی با نگاه فرهنگی و هنری فعالیت مجدد خود را در سال 1399 کلید بزنند.

از همان سال اول هربار با مادران و والدین دلسوز جلسات گفت و گو برقرار بود و چون برای یاد آوری از آن جلسات، خلاصه هایی ارائه می شد که با سفارش برخی متخصصین، بخشی از آن خلاصه ها در سایت گذارده شد. از کسانی که در سرویاسین رشد یافته و پژوهش هایی کرده اند مقالاتی ارائه یا آماده ارائه در سایت موسسه سرویاسین است. نوجوانان سرویاسین نیز مجله اینترنتی را ه انداخته اند. آخرین فعالیت جدی آنها برپایی نمایشگاه نقاشی با موضوع هنر برای خودشناسی بوده است.

از آخرین تجربه های ما که به خواست و لطف خدا نتایج درخشانی داشته است، آموزه «مکمل خلاقیت» بوده که روشی استخراج شده از تجربیات خود گروه و دیگرانی است که در حوزه کودک فعالیت کرده اند. انشاالله نتایج آن در قالب مقاله پژوهشی به زودی ارئه می گردد.

همکاران دلسوز و علاقمندان بسیاری با مشاوره ها و همدلی خود ما را یاری کرده اند. از آن جمله برادران مدیریت موسسه، علیرضا و محمود آذر هستند که چه از لحاظ علمی وچه از لحاظ مالی یاریگر موسسه بوده اند، احمد گلاب بخش، فاطمه خرمی، زهره کشاورز، بهمن یوسف زاده، لیلا علی قلی زاده، طیبه قاسمی، علی حبیب دولابی، نیره شکری پور، فاطمه پناهی، محسن میرزاعلی، تهمینه امیریان، رویا سخی کار، طاهر افتخار، اکرم و طیبه آذر، علی بهرامی، الهام قنبری، فرحناز فردی فلاح، سارا ابراهیمی، علیرضا یاری، لیلا زنگویی، مریم عیوضی، حشمت اله رستمی، لیلا جلیلی، عرفان نوروزی، زهرا شیخ، زهرا فلاح چیزه، نگار مسلم آبادی، مهران خدایاری، سارا و فاطمه یوسف زاده، زهرا فامینی نژاد، مهسا اکبری، محدثه صداقی، فاطمه بابا نژاد، ویدا فغانی، طاهره گل محمدی، مهدی درویشی و افراد بسیار دیگر که احتمالا از قلم افتاده اند.

معرفی و شرح کلی فعالیت ها

آنچه زمینه های علمی طی شده برای ایده پرداز را در کنار هم جمع کرده است، عشق او به تعلیم و تربیت، توسعه ی اخلاق و خلاقیت در کودکان و نوجوانان و همراه ایشان یاد گرفتن بوده است. از همین رو او مفتخر است بیش از سی تالیف در حوزه های یاد شده، بیش از پانزده مقاله اعم از ترویجی یا علمی و پژوهشی منتشر یا در حال انتشار دارد. بیش از هفت رویداد و همایش علمی در راستای پژوهش های گروهی کودکان و نوجوانان یا بارش فکری و ده ها نمایشگاه هنری جمعی با موضوع هنر برای خودشناسی را برگزارکرده است. البته دستاورد مهمی که قابل تعمیم و گسترش است به صورت بیان شده می باشد: عرضه و اعتبار یابی مدل های مفهومی “پویا سازی خلاق”، “توسعه ی خلاق”، “مکمل خلاقیت”، “کارگاه اندیشه”، “کارگاه های پژوهش گروهی”، ” راهنمای پژوهشی به شیوه خلاق از دوران کودکی” و “پرورش خلاقیت دیداری کودکان” بوده است.

برای آگاهی بیشتر در مورد فعالیت های فوق شما را به مقالات، متون و یا مقدمات کتاب های منتشر شده ارجاع داده، لیکن به صورت کلی و چکیده چند مورد از فرآیندها را ذیل شرح  داده می شود.

در مقدمه نیازمند توجه است که با توجه به تمرکز فعالیت گروه سرویاسین بر کودکان و نوجوانان؛ توسعه ی اقتصادی، بهبود و تقویت طبقه‌ی متوسط جامعه و کاهش کسری بودجه، از اولویت‌های ملی هر کشوری است. حل این چالش‌ها با سرمایه‌گذاری بر روی بزرگ‌ترین منابع، یعنی منابع انسانی آغاز می‌شود. برنامه‌های یادگیرانه ی کودکان می‌تواند توانایی ها و مهارت‌های ارزشمندی در آن‌ها ایجاد کند که اقتصاد و فرهنگ را توسعه و به تبع آن هزینه‌های اجتماعی را نیزکاهش دهد.

پویا سازی خلاق: این دوره در جهت یادگیری توامان والدین کودکان سه و نیم تا چهار سال در راستای توسعه ی شور انگیزی (EQ) طراحی شده است. این فعالیت هم اکنون به عنوان موضوع رساله ی کارشناسی ارشد یکی از شاگردان و کارکنان موسسه سرویاسین به عنوان خدمتی به خانواده ها عرضه می شود.

توسعه ی خلاق: مدلی مفهومی است که برای کودکان پیش از دبستان طراحی گردیده. اهداف این روش شامل “تقویت یادگیری مادام العمر” ، “تربیت شاگرد مسئله محور”، “پیوند بین نهاد یادگیری خانه و نهاد مدرسه” با راهبردهای آسان در تقویت پنج فاکتور “تقویت جستجوگری هیجان یادگیری”، “کیفیت دیداری”، “کیفیت شنیداری”، “تقویت رابطه معلم و شاگرد” و “تقویت وظیفه شناسی” با کارکردهای هنری از جمله نقاشی های هدایت شده، موسیقی، مشاوره مکتوب ممتد و پیوسته با والدین بوده است.

مکمل خلاقیت: این دوره پس از آن طراحی شد که متوجه تاثیر تربیتی پنهان و قدرتمند رسانه هایی از جمله انیمیشن ها بر روح و روان کودکان شدیم. در این روش ما انیمیشن، داستان و محتواهای مرتبط را در اختیار کودک قرار داده و با ارزیابی پیشینی، هم موضوع مرتبط برای نقاشی به عنوان تکلیف در اختیار فراگیر قرار می گیرد، همین طور از او خواسته می شود تا در دفتر تحلیل سوالات، حداقل پنج سوال از انیمیشن یا محتوا طرح کند؛ همچنین به یک تا سه سوال تحلیلی ارائه شده به صورت آزاد و مستقل پاسخ دهد. دفاتر نقاشی و سئوالات کودک توسط کارشناسان بررسی و با ویژگی گفتگوی سقراطی به صورت مکتوب طرح سوال یا نظر برای تامل و تعمق کودک ارائه می گردد. در عین حال در کارگاه پس از انجام نقاشی مستقل برای یادگیری تکنیک و ارتباط لطیف با موضوعات، میز گفتگو در جهت تحلیل محتوا برگزار می شود، خروجی کارگاه که برای کودکان هفت تا ده سال طراحی شده آن بوده است که “بتوانند با دیدگاهی نقادانه به محتواها بنگرند و کمتر تحت سیطره ی اخلاق ها و نگره های بیگانه قرار بگیرند.”

پرورش خلاقیت دیداری: این دوره با روش سرشت گرایانه و بهره گیری از یادگیری فطری زبان دوران کودکی طراحی شده است و برای کودکان چهار تا شش سال اجرا می گردد. کتاب های پرورش خلاقیت دیداری انتشارات سرویاسین با الهام از این شیوه در بعضی مراکز یادگیری عرضه شده است. می توانید برای توضیحات بیشتر به مقدمه ی کتاب پرورش خلاقیت دیداری کودکان جلد اول مراجعه نمایید.

استاد راهنمای پژوهشی برای کودکان مستعد: این کارشناس غیر از آنکه فردی «مسئله یاب» و «مسئله شناس» یعنی محقق و پژوهشگر است، فردی «خلاق»، «تعمیم دهنده» و «آشنا به روانشناسی» کودک و نوجوان می باشد. پس از بررسی استعداد و رغبت کودک، راهنمای او برای طرح سوال و تحقیق معرفی می شود تا از طریق موضوعات نقاشی یا کشف و جستجو، فراگیر را مسئله محور و پژوهنده تربیت کند، کتاب های “دانشمند کوچک”، “دانشمند کوچولو” و “نقاش کوچولو” از انتشارات سرویاسین تبیین کننده همین مدل راهنمایی و تربیت هستند.

پژوهش گروهی کودکان و نوجوانان: این دوره بخشی از فعالیت کارگاه اندیشه است که به قصد ایجاد کارهای پژوهش گروهی در جهت تقویت همدلی و روحیه مشارکت برای کارهای گروهی (team work) و توسعه ی گفت و گوهای علمی و فلسفی طراحی شده است. تا کنون چندین رویداد علمی از تلاش های این گروه ها بر پا شده و کتاب همایش پژوهش گروهی با موضوع همدلی و مشارکت از انتشارات سرویاسین نمونه ای از همین فعالیت می باشد. به لطف الهی کسانی که در این شیوه تربیت شده اند برای اولین بار در سال 1397 خودشان به صورت گروهی مدیریت همایش و رویداد پژوهش گروهی با موضوع آسیب شناسی انسان امروز ایرانی (جان و جهان) را به عهده گرفته و هم اکنون مدیریت سال 1398 هم برعهده هنرجویان است. امید است با حمایت مراکز مرتبط انشاالله در آذر ماه 1398 بتوانیم این رویداد را عرضه نماییم. از رویدادهای سال قبل فیلمبرداری حرفه ای صورت گرفته شده است.

کارگاه اندیشه: این مدل مفهومی فعالیتی برای کودکان ده تا هجده سال است که در آن با راهبرد «گفت و گو»، روش شناسی حکمت متعالیه با استفاده از منابع عقل، وحی و شهود قلبی و تجربه ی صحیح و با هدف خودشناسی، خودشکوفایی، خود سامانی، خرد ورزی و حکیمانه نگری با اصل قرار دادن شیوه خرد ورزی که امام رضا (ع) در موضوع خرد و عقل مندی می‌فرماید تلاش دارد تا شهروندی که خودشناس، اهل مدارا، زیرک، موحد، متفکر، همدل، نقاد، خیر رسان، خود تصحیح گر، پژوهنده ی خلاق و متواضع  تربیت کند. برای اطلاعات بیشتر  به متون کتاب های کارگاه اندیشه و مقالات منتشر شده در نشریه علمی پژوهشی فلسفه و کودک مراجعه فرمایید.

به حمدالله تولیدات علمی و هنری هنرجویان سرویاسین به نحوی بوده است که بخشی از آن ها منتشر یا در حال انتشار می باشد، تصویرسازی و برخی از تالیفات کار تربیت یافتگان در این زمینه بوده است.

هیئت مدیره

احمد گلاب بخش
احمد گلاب بخش مدیر بخش مالی و اداری
روانشناس، تسهیلگر کارگاه های اندیشه و مکمل خلاق، تحلیلگر سوالات و نقاشی های اندیشه ورزانه
دکتر احمدرضا آذربایجانی (آذر)
دکتر احمدرضا آذربایجانی (آذر)مدیر مسئول
پژوهشگر علوم تربیتی، آشنا به هنرهای تجسمی و موسیقی، روانشناس و طراح برنامه های درسی کارگاه اندیشه، مکمل خلاقیت، پروش خلاقیت بصری سرشت گرایانه، پژوهش گروهی اعضاء کارگاه اندیشه، توسعه خلاق و پویاسازی خلاق
علی حبیبی دولابی
علی حبیبی دولابی مسئول بخش انتشارات
پژوهشگر جامعه شناسی، کارشناس نشر و تسهیلگر کارگاه های اندیشه ورزی

مربیان دوره ها

احمد گلاب بخش
احمد گلاب بخش مدیر بخش مالی و اداری
روانشناس، تسهیلگر کارگاه های اندیشه و مکمل خلاق، تحلیلگر سوالات و نقاشی های اندیشه ورزانه
سارا ابراهیمی
سارا ابراهیمی تسهیلگر و مشاور
تسهیلگر کارگاه های اندیشه و مشاور آموزشی
دکتر احمدرضا آذربایجانی (آذر)
دکتر احمدرضا آذربایجانی (آذر)مدیر مسئول
پژوهشگر علوم تربیتی، آشنا به هنرهای تجسمی و موسیقی، روانشناس و طراح برنامه های درسی کارگاه اندیشه، مکمل خلاقیت، پروش خلاقیت بصری سرشت گرایانه، پژوهش گروهی اعضاء کارگاه اندیشه، توسعه خلاق و پویاسازی خلاق
رویا سخی کار
رویا سخی کارمشاور و روانشناس
بازی درمانگر، تسهیلگر و تحلیلگر نقاشی کودکان، مشاور و روانشناس
علی حبیبی دولابی
علی حبیبی دولابی مسئول بخش انتشارات
پژوهشگر جامعه شناسی، کارشناس نشر و تسهیلگر کارگاه های اندیشه ورزی
طاهره افتخار
طاهره افتخار مشاور و روانشناس
آشنا به فنون گفت و گو، مشاور، بازی درمانگر، روانشناس و تحلیلگر نقاشی کودک
سایر مربیان